Lucrarea Sacrul
şi profanul a fost publicată pentru prima dată sub titlul Das
Heilige und das Profane în anul 1957. În anul 1965 Mircea Eliade lansează o versiune în limba franceză,
publicată la
Editions Gallimard. Traducerile în limba română au fost
făcute după ediţia franceză.
Tema tratată de Mircea
Eliade se regăseşte în majoritatea lucrărilor sale de specialitate; este vorba
despre cum homo religiosus îşi împarte universul de
cunoaştere în două dimensiuni diferite: sacrul şi profanul.
Lucrarea de faţă
abordează, după cum arată şi capitolele sale, modalităţile de manifestare a
sacrului. Eliade trateaza în cele aproximativ 200 de pagini subiecte precum:
- Spaţiul sacru şi sacralizarea Lumii
- Timpul sacru şi miturile
- Sacralitatea Naturii şi religia cosmică
- Existenţa umană şi viaţa sanctificată
Teoria care stă la baza
lucrării Sacrul şi profanul se referă la faptul că nicăieri în lume nu există un om în
totalitate areligios. Oricare ar fi gradul de desacralizare a Lumii se
păstrează totuşi urmele unei valorizări religioase. Spaţiul profan păstrează
locuri „privilegiate”, calitativ deosebite de celălalte, cum ar fi ţinutul
natal, strada copilăriei, locul primei iubiri. Aceste spaţii devin Locuri
Sfinte pentru că determină o schimbare în universul de cunoaştere al
celui implicat direct. Ele oferă revelaţia unei alte realităţi decât aceea la
care participă zilnic. În aceasta constă sacrul.
Sacrul se diferenţiază
de profan tocmai prin determinarea producerii unei revelaţii. Profanul este
echivalentul cotidianului, în timp ce sacrul presupune „ieşirea” din profan.
Manifestările sacrului, „ieşirile din profan” sunt numite de autor hierofanii.
De asemenea, Mircea
Eliade consideră că istoria religiilor este alcătuită dintr-o acumulare de
hierofanii, manifestările realităţilor sacre. De la hierofania cea mai
elementară care constă în manifestarea sacrului într-o piatră spre exemplu,
până la hierofania supremă care pentru un creştin este întruparea lui Dumnezeu
în Iisus Hristos, nu există ruptură. Este vorba despre acelaşi tip al unei
altfel de realităţi care nu aparţine lumii noastre, dar care se manifestă prin lucrurile
care fac parte din lumea noastră profană.
O altă teorie pe care
este fundamentată lucrarea lui Eliade este că evoluţia istorică influentează
sacrul. Spre exemplu, într-o societate arhetipal agricolă există credinţa în
Mama Pământ, pentru că universul de cunoaştere al individului gravitează în
jurul principalei sale surse de hrană, pe care o divinizează şi încearcă să o
înduplece prin ritualuri. Într-o societate vânătorească, însă, există credinţa
în animalele totem pentru că existenţa vânătorului şi a tribului său este
dependentă de prada sa, a cărei bunăvoinţă încearcă să o câştige. Pentru a
exemplifica, menţionăm numai ritualurile de înrudire între vânător şi animalul
vânat.
După ce a discutat
despre aceste două teorii, Mircea Eliade porneşte în demersul său de a
exemplifica în ce măsura şi sub ce forme se manifestă sacrul în credinţele
omenirii.
Sacrul se manifestă ca
spaţiu şi ca timp. Pentru omul religios, spaţiul nu este omogen, ci are rupturi
şi spărturi, unele porţiuni de spaţiu fiind calitativ diferite de celelalte.
Din punctul de vedere al spaţiului, hierofania presupune dezvăluirea unui punct
fix, unui centru. Majoritatea popoarelor şi-a manifestat
credinţa în Centrul Universului, un axis mundi care
susţine în acelaşi timp Cerul şi Pământul şi este înfipt în Lumea de Jos. Un
astfel de axis mundi este de cele mai multe ori reprezentat ca
un stâlp despre care se consideră că asigură deschiderea celor trei dimensiuni
şi se află în centrul universului.
Fiecare individ
consideră că lumea lui se află mereu în centrul universului. Acest lucru
dovedeşte nevoia noastră de a trăi într-o lume totală şi organizată, într-un
Cosmos. Locuinţele noastre sunt nişte imago mundi, iar Biserica
reprezintă structura cosmologică a edificiului. Interiorul bisericii reprezintă
Universul, altarul – Paradisul, mijocul bisericii este Pământul, iar apusul –
Judecata de Apoi, lumea întunericului. Centrul Lumii- Axis mundiasigura comunicarea cu cele trei niveluri
cosmice Pământul, Cerul, regiunile inferioare. În Sistemul Lumiisocietăților
tradiționale:
1.un loc sacru este o ruptură în omogenitatea spațiului
2.această ruptură este reprezentă de o deschiderecare
permite trecerea dintr-o regiune cosmică în alta (de la cer la pământ și
invers: de la pământ la lumea inferioară)
3.comunicarea cu Cerul este exprimată printr-un anumit număr de
imagini care privesc toate acel Axis mundi: stâlp, scară, munte, arbore, liană.
4.în jurul axului cosmic se extinde Lumea(=lumea noastră), și
deci axul se află în mijloc, în buricul Pământului, este centrul Lumii.
Lumea noastrăeste un pământ sfânt, pentru că este locul cel mai
apropiat de Cer. Orașele sfinte și sanctuare se află în Centrul Lumii, templele
sunt replici ale Muntelui cosmic și deci reprezintă legatura prin excelența
dintre cer și pământ. Lumea noastrăse află întotdeuna în Centru, ea se află întotdeauna
în mijloc, în centru, pentru ca aici se produce ruptura de nivel, comunicarea
dintre cele trei zone cosmice. Cosmosul este întotdeuana desăvârșit, oricare
i-ar fi întiderea. O țară întreagă,un oraș, un sanctuar, infațisează de o potrivă
o imagine a lumii, imago mundi. Această mulțime de centreși aceasta repetare a
imaginii Lumii din ce în ce mai modeste,
se numără printre trăsăturile specifice ale societăților tradiționale. Omul
societăților premoderne dorește să se afle cât mai aprope de centrul Lumii.
Orice așezare umană repetă facerea Lumii pornid de la un punct central, omul
societăților tradiționale simte nevoia de a exista mereu într-o lume totală și
organizată, într-un Cosmos.El nu poate trai decât într-un spațiu deschis către
înalt, unde ruptură de nivel era simbolic asigurată și unde comunicarea cu
lumea cealaltă, lumea transcedentală, era posibilă prin mijlocirea
ritualurilor.
Așezarea într-un teritoriu echivalează cu întemierea unei lumi, se repetă mereu schema cosmologică și același scenariu ritual. Transforamrea unui teritoriu străin în spațiul locuibil ,consacrearea unui teritoriu echivalează cu comicizarea lui, repetarea unui act primordial transformarea Haosului în Cosmos: prin actul divin al Creației.
Așezarea într-un teritoriu echivalează cu întemierea unei lumi, se repetă mereu schema cosmologică și același scenariu ritual. Transforamrea unui teritoriu străin în spațiul locuibil ,consacrearea unui teritoriu echivalează cu comicizarea lui, repetarea unui act primordial transformarea Haosului în Cosmos: prin actul divin al Creației.
Consacrea unui loc
reprezintă repetarea Cosmogoniei. Organizarea unui saptiu repetă lucarea
exemplară a zeilor. Fiecare locuință trebuia să aibă acel punct fix, ax
cosmic, astfel încât teritoriul din jurul lui devine locuibil și se transformă
într-o lume. Acest ax cosmic, de ex.tribul la achilpa este reprezentat
de stâlpul sacru, care sustine lumea
si asigura comunicarea cu Cerul, întrucât
existenta uman nu este posibilă decat prin această comunicare permanentă
cu cerul.
A doua manifestare a
sacrului este timpul. Ca şi spaţiul, timpul nu este nici omogen, nici continuu
pentru omul religios. Există intervale de Timp sacru şi pe de altă parte Timpul
profan. Timpul sacru este timpul sărbătorilor, cu ocazia cărora se readuce în
prezent Timpul mitic, primordial. Riturile înlesnesc „trecerea” de la profan la
sacru, un timp recuperabil şi repetabil la nesfârşit.
În capitolul dedicat
Timpului sacru, Mircea Eliade vorbeşte şi despre importanţa mitului. El înfăţişează
izbucnirile diverse ale sacrului în lume, pentru că relatează o întâmplare
sacră, un eveniment primordial care s-a petrecut la începuturile
Timpului, ab initio. Lumea este întemeiată prin izbucnirea
sacrului înfăţişată de mit.
În ultimele capitole ale
lucrării, Mircea Eliade vorbeşte despre modificarea hierofaniilor, datorate
contextului istoric. El consideră că „îndepărtarea divină oglindeşte interesul
omului faţă de propriile sale descoperiri religioase, culturale şi economice,
iar pe măsură ce se apleacă asupra hierofaniilor vieţii, descoperă sacrul şi
fecunditatea pământească şi se simte mai atras de experienţe religioase
mai concrete”.
Oricare ar fi contextul
istoric în care se încadrează, omul crede mereu în existenţa unei realităţi
absolute, sacrul.
În societatea
contemporană manifestarea sacrului se face tot mai des prin lectură. Lectura
rămâne mijlocul cel mai accesibil de integrare într-o altă istorie. Lectura are
o funcţie mitologică, nu numai pentru că înlocuieşte rostirea miturilor în societatea
arhaică şi literatura orală, ci mai ales pentru că îi permite omului modern o
„ieşire din timp”, asemănătoare cu cea înlesnită de mituri.
Concluzia lucrării lui
Eliade este că natura umană este de aşa fel încât nu permite renunţarea la
hierofanii. Până şi cel mai areligios om, tot păstrează în
interiorul său un comportament orientat religios.
Aceasta este natura
noastră, acesta este marea noastră calitate: de a avea capacitatea de vedea şi
de a simţi dincolo de limitele lumii palpabile, de a transcede spiritual
spaţiul şi timpul prin hierofanii.
pulapula
RăspundețiȘtergeremor
ȘtergereM-a ajutat mult la facultate. Multumesc!
RăspundețiȘtergereMan im dead
RăspundețiȘtergere💀💀💀💀💀
RăspundețiȘtergere